Siirry pääsisältöön

Synkkä isänpäivä

Tiesin heti kun silmäni tänään aamulla avasin klo 5:55, että tästä tulisi jotenkin synkkä päivä. Ihan kuin luontoäiti olisi halunnut tahalleen lisätä draaman tuntua tolla harmaalla ja sateisella säällä. Isänpäivä. Tänä aamuna me ei lasten kanssa kuiskailtu hiljaa keittiössä tekemässä aamupalaa. Tänä aamuna en kaiva kätköistä lahjaa aamupalapöytään. Tänä aamuna lapset ei  hiivi hiljaa makuuhuoneeseen herättämään muka nukkuvaa isää. Monta vuotta on ollut tietty rutiini ja tapa toimia ja viettää juhlapäiviä, tuntuu nämä eron jälkeiset ensimmäiset juhlapäivät omituisilta, ehkä vähän eksynyt olo, ei tiedä miten päin olisi, millaisen uuden tavan ja ruutinin tässä nyt muodostaisi.
Mietin niitä kaikkia perheitä, jotka aloittivat aamun yhdessä. Vähän pakko, kun facebookki täytty sellaisista kuvista. Mietin niitä aikuisia jotka soittavat tänää isällensä. Mä en soita. Mulla ei ole isää. Tai no, onhan mulla, kaikilla on. Olen itse valinnut niin ettei ole..vai olenko?
Olen ollut n. 3-4-vuotias kun vanhemmat erosivat. Mulla ei ole yhtään muistikuvaa isästä asumassa meidän kanssa. Ensimmäinen muistikuva taitaa olla n. 5-vuotiaana luistelutreeneissä, kun isän piti tulla hakemaan meidät luokseen viikonlopuksi. Treeneistä ei meinaa tulla mitään, kun tuijotan vaan ovelle. Niin paljon odotin isän näkemistä. Treenit päätty ja siirrymme kahvilaan odottamaan. Syön lätkäkarkkeja, just niitä, oranssikääreisiä. En tiedä kauan odotimme, ikuisuudelta se tuntu, kunnes äiti sanoo että lähetään kotiin. Se tunne, kun kävelee pää painuksissa auton takapenkille istumaan ja mietti miksi? Miksi se ei tullut? Miksi se ei tykkää meistä? Ei puhelinsoittoa, ei selitystä, ei anteeksipyyntöä. Ne kerrat kun sitten olimme isän luona, leikimme ja juttelimme lähinnä hänen uuden puolisonsa kanssa. En muista tarkalleen miten vanha olen ollut, kun ajattelin että toi äijä valehtelee sanoessaan "rakastan sinua". Mitä vanhemmaksi tulin, sitä enemmän huomasin, että mä en tunne tota yhtään eikä se mua. Se on vaan joku mies jota kutsun isäksi. En ole koskaan voinut olla oma itseni hänen luonaan. Olen ollut aika hiljaa, enkä ole sanonut vastaan, omaa mielipidettä tms. Tämä muuttui kun odotin esikoistani. Varmaan raskaushormoonit sai mut sekasin ja ekaa kertaa uskalsin sanoa vastaan, kyseenalaistaa, suuttua ja kertoa oman mielipiteen. Aika pian toisen lapsen synnyttyä katkaisin välit. Minusta on turha vaatia säännöllistä yhteydenpitoa ja vielä saada siitä noottia kun näin ei tapahdu. Missä Hra on ollut silloin kun olisi pitänyt olla tapaamassa minua, ihan oikeuden määräyksestä. Olen sitä mieltä että ihmissuhteen tulee olla vastavuoroista. Se ottaa, mutta enemmän sen pitäisi antaa. Vanhempien tulisi olla kiinnostuneita lapsistaan, ovathan ne heidät maailmaan saattaneet.
Uskalsin vihdoinkin olla oma itseni. Ymmärsin ettei minun tarvitse pitää ihmissuhdetta yllä ihmiseen josta en tykkää ja jota en tunne, vain sen takia että hän on isäni. Lapsenomainen kaipuu isään oli poissa.

Onnea siis kaikille isille, jotka olette sen ansainneet. Niille, jotka olette läsnä, rakastatte, pidätte lupaukset, opastatte, kuuntelette, tuette, turvaatte, halaatte, pussaatte, riitelette ja pyydätte anteeksi. Niille jotka luette iltasadun, soitatte kuulumisia, viette uimaan, lintsille, treeneihin. Niille jotka uskaltaa nauraa, itkeä, puhua tunteistaan. Kippis ja pala kakkua teille!


                                          ( raakakakkua @rawafood )

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ihan wonder womanina

Jalat tutisee. Pitkästä aikaa tunnen ylpeyttä itsestäni. Tein jotain mitä en olisi uskonut saavuttavani koskaan. 180 kg!! -satakahdeksankymmentä kiloa! Sen verran oli tämän aamun treeneissä kiekkoja jalkaprässissä. Palkkasin itselleni valmentajan toukokuussa, koska tuntui siltä että tarvitsen piiskuria, jonka avulla saan urheilun takas elämääni rutiiniksi. Motivaatio meni uupumuksen myötä..tai no..halua kyllä oli, mutta pään sisäinen ruoskinta ja tekosyyt sai mut saamattomaksi. Tiesin ja tunsin joka solulla kuinka huono olo valtaa kehoa kun en treenaa, mutta silti suklaa ja netflix vei voiton. Ne jotka seuraa mua snäpissä, näki ne mun joka viikkoiset dietti aloitukset ja aina se homma meni puihin, viimeistään keskiviikkona. En vaan ollut valmis ja en ole täysin vieläkään, mutta tässä opetellaan sitä armollisuutta ja nyt tärkein asia on saada treenit kulkee 4/vkossa. Johnin löysin vähän niinkuin vahingossa. Mun fb feediin lävähti mainos Selkrig performance unitista ja heidän tarj

Pakaratreeni

Vuosi vaihtuu pian ja kisavalmistelut alkaa tosissaan 1.1. Oon joulukuun syönyt suht puhtaasti. Yhtään suklaata enkä piparia syönyt joulupyhinä. Turhia kaloreita ehkä tullut alkoholista mutta kai ihan ymmärrettävää tässä elämäntilanteessa käydä vähän viihteellä. Vaikka kaapit pursuu suklaata ja ties mitä herkkuja, olen jatkanut puhtaasti syöntiä juhlimisen jälkeisenä päivänä. Ruualla on ihan uskomaton vaikutus oloon. Kokeilepa ens kerralla pizzan tai hampparin sijaan vetää salaattia tai vihersmoothieta krapulaan. Mieli piristyy ja keho myös, eikä mee koko päivä maatessa sohvalla. 10 viikkoa jäljellä, mikä tarkoittaa treeni määrän lisääntymistä. Salitreenin päälle tulee aerobiset. Aion pitää ohjelmassa edelleen 3 jalkapäivää niin että yksi on pelkkä pakaratreeni, yksi loikka ja yksi vaihtelevasti erilaisia  jalkapäivän liikkeitä. Olka- ja selkätreeniä tulee kans tehtyä nyt paljon. Aion myös tehä joka päivä vatsat. Aerobista teen sen mukaan mitä tarvitsee, katson vähän miten alkaa kropp

Valehtelevia sikojako tää maailma täynnä

Mun piti kirjoittaa sivistyneesti ja asiallisesti mutta nyt en voi säästellä sanoja. Joten kaikki mielensäpahoittajat ja kukkahattutädit voi lopettaa lukemisen tähän. Ja huom, tää on vain mun tän hetkinen mielipide. Avautuminen..mut jos tää saa jonku tuntee piston sydämessään ni good. En voi ku ihmetellä tätä nykymenoa parisuhteissa ja deittailussa. Jengi kusettaa ja pettää minkä kerkiää ja ulospäin ollaan niin onnelllista, ai että. Mikä hitto siinä on ettei aikuisilla ihmisillä ole sen verran munaa sanoa asioita suoraan ja olla rehellisiä toiselle ihmiselle. Ennemmin tai myöhemmin valheet paljastuu, tavalla tai toisella. Jos sä oot niin v*tun fucked up ettet tiedä kuka oot ja mitä haluut sun elämältä ja parisuhteelta niin kannattaisko ottaa se aika sitten itsensä tutkiskeluun eikä ketään kolmatta osapuolta siihen hillumaan. Pettämisestä on tehty niin helppoa. Ei tarvii edes kotoota poistua kun somen kautta voit ottaa yhteyttä ihan kehen vaan. Jos oma kumppani ei saa viisaria värähtä