Siirry pääsisältöön

Ready to be fit again

Ihminen on kokonaisuus. Psykologiassa ihminen ymmärretään psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena. Henkinen pahoinvointi, oli se sitten masennusta, stressiä tai väsymystä oireilee usein myös fyysisesti ja voi tuottaa ihmiselle ihan oikeita kiputiloja.
Edellisessä parisuhteessa, kumppanini teki hetken aikaa työtä mikä ei sopinut hänelle ollenkaan. Vaikka hän kuinka yritti tsemppaa, työ sai hänet niin rikki henkisesti että hän alkoi oireilemaan fyysisesti. En uskonut häntä. Pidin luovuttajana ja ajattelin että olisi onnellinen työstään kun kaikilla ei sitä tässä taloustilanteessa ole. Nyt tuntuu todella typerältä, että olin niin ymmärtämätön häntä kohtaan. Itse koin saman nyt. Tuntuu epätoivoiselta yrittää selittää sitä läheisille, sillä jos sitä ei itse koe, on ihmisten ajatus juuri tuo mikä itselläkin silloin oli häntä kohtaan. Tiedän, että mieltä pystyy psyykkaamaan vaikka miten, mutta joskus se epämieluinen asia on niin ylivoimainen, että se vie voiton.
Tää sama fiilis mulle tulee kun puhun ihmisten kanssa oikeanlaisesta ravinnosta. Monet munkin 
lähipiiristä syö epäterveellisesti ja oireilevat siitä kukin tavallaan. Usein näihin ei vaan reagoida ellei se ole päällepäin näkyvää, kuten ylipaino tai iho-ongelmat. Tää on asia mikä pitää näköjään itse vaan kokea ja tuntea. Mun puheet menee kuuroille korville eikä joka paikasta pursuavasta tietotulvasta tunnu saavan koppia.
Mun keho on ollut 3 vuotta nyt jonkilainen testinukke. Olen saanut huomata kuinka puhdas ravinto on saanut mut voimaan hyvin niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ja taas kuinka se kaiken moskan syöminen on painanut alas mieltä ja kehoa. Puhdas ruoka on ollut ainoa ase mun ihon hyvinvointiin ja oikeanlainen ravinto tukee myös treeniä sekä kehonkoostumusta. Vaikka kuinka liikkuisin mutta jos söisin huonosti niin valitettavasti se näkyy kropassa. En ole enää 20v, joka voi syödä mitä vaan lihoamatta tai keräämättä selluliittia. Mulle huonot hiilarit toimii kuin huume. Kun saan niitä vähän niin himot vain kasvaa ja alan himoamaan lisää ja lisää. Ja se nälkä on pohjaton. Voisin vedellä irttareita kilokaupalla, kyllä, mun pahin heikkous kaikesta. Henkisesti tulen väsyneeksi ja pahantuuliseksi. 
Viimeisistä kisoista alkaa olemaan kohta vuosi. Tän vuoden aikana olen aloittanut dietin vaikka kuinka monta kertaa. Piti päästä kesäkuntoon tai bikinikuntoon matkaa varten ja oli tossa loppuvuodesta työkeikka jossa mun asuna oli bodypainting maalaus. Mikään näistä syistä ei kuitenkaan ole ollut niin motivoiva kuin kisat, niin sitä on lipsunut vähän ja sit vähän enemmän. Enkä henkisesti ole ollut valmis, varsinkaan nyt viime kuukausina, kun työ mitä tein imi kaikki mehut musta. Pääsääntöisesti syön suht puhtaasti, mutta kyllä niitä herkkujaksoja on ollut ihan liikaa. Tykkään kropastani, vaikka en missään hyvässä kunnossa tällä hetkellä olekaan. Jotenki olen vaan alkanut kaipaa sitä fiilistä mikä kisadietillä on, se timmi kroppa on vaa kiva plussa ;).  On ihanaa kun elämä on "hankalaa". Tällä tarkoitan, että esimerkiksi eilen mun teki mieli kahvia aivan sairaasti. No siellä missä oltiin töissä ei saanut kahvin sekaan mitään kasvimaitoa eli jäin ilman. Normaalisti, mitä tän vuoden aikana oisin tehnyt niin ajatellut, ettei tilkka lehmänmaitoa haittaa. Joo ei varmasti, mutta kun on päättänyt olla ilman niin sitten olen ilman. Itsekuri kasvaa, kun ei saa kaikkea mitä haluaa ja usein noi mielihalut menee sitten ohikin ja huomaa että on ihan fine ilmankin. 2 viikoa olen nyt koetellut itseäni, lipsunko vai en. En sortunut irttareihin edes kun oltiin tyttöjen kaa leffassa, mikä oli isoin koettelemus kaikista. Leffa ja namit vaa kuuluu  yhteen!
Tajusin että nyt olen henkisesti valmis uusiin haasteisiin treenin ja kropan suhteen, joten päätin aloittaa huomenna Fit By Sofia Advanced valmennuksen. 10 viikkoa treenaan ja syön Sofia Ruusilan ohjeiden mukaisesti. Oon innoissani mutta samalla jännittää, sillä joudun ekaa kertaa elämässäni punnitsee ruokani. Tämä tarkoittaa siis että raahaan eväsboxeja jokapaikkaan, nyt ei enää mennä randomisti syömään treenin jälkeen Fafasiin. 
Vielä en ole lyönyt lukkoon missä ja milloin seuraavaksi kisaan, mutta kyllä ne siellä tulevaisuudessa häämöttää. Katson minkälaisia muutoksia tämä valmennus saa kropassani aikaan. Lähemmin pääsette seuraamaan mun edistymistä snäpissä; diisass tai instassa disasood

Tänään sain vielä nauttia vielä herkkuaamiaisen; proteiinipudding,cashewpähkinöitä ja raakasuklaalla päällystettyjä inkivääripaloja, nam!




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ihan wonder womanina

Jalat tutisee. Pitkästä aikaa tunnen ylpeyttä itsestäni. Tein jotain mitä en olisi uskonut saavuttavani koskaan. 180 kg!! -satakahdeksankymmentä kiloa! Sen verran oli tämän aamun treeneissä kiekkoja jalkaprässissä. Palkkasin itselleni valmentajan toukokuussa, koska tuntui siltä että tarvitsen piiskuria, jonka avulla saan urheilun takas elämääni rutiiniksi. Motivaatio meni uupumuksen myötä..tai no..halua kyllä oli, mutta pään sisäinen ruoskinta ja tekosyyt sai mut saamattomaksi. Tiesin ja tunsin joka solulla kuinka huono olo valtaa kehoa kun en treenaa, mutta silti suklaa ja netflix vei voiton. Ne jotka seuraa mua snäpissä, näki ne mun joka viikkoiset dietti aloitukset ja aina se homma meni puihin, viimeistään keskiviikkona. En vaan ollut valmis ja en ole täysin vieläkään, mutta tässä opetellaan sitä armollisuutta ja nyt tärkein asia on saada treenit kulkee 4/vkossa. Johnin löysin vähän niinkuin vahingossa. Mun fb feediin lävähti mainos Selkrig performance unitista ja heidän tarj

Pakaratreeni

Vuosi vaihtuu pian ja kisavalmistelut alkaa tosissaan 1.1. Oon joulukuun syönyt suht puhtaasti. Yhtään suklaata enkä piparia syönyt joulupyhinä. Turhia kaloreita ehkä tullut alkoholista mutta kai ihan ymmärrettävää tässä elämäntilanteessa käydä vähän viihteellä. Vaikka kaapit pursuu suklaata ja ties mitä herkkuja, olen jatkanut puhtaasti syöntiä juhlimisen jälkeisenä päivänä. Ruualla on ihan uskomaton vaikutus oloon. Kokeilepa ens kerralla pizzan tai hampparin sijaan vetää salaattia tai vihersmoothieta krapulaan. Mieli piristyy ja keho myös, eikä mee koko päivä maatessa sohvalla. 10 viikkoa jäljellä, mikä tarkoittaa treeni määrän lisääntymistä. Salitreenin päälle tulee aerobiset. Aion pitää ohjelmassa edelleen 3 jalkapäivää niin että yksi on pelkkä pakaratreeni, yksi loikka ja yksi vaihtelevasti erilaisia  jalkapäivän liikkeitä. Olka- ja selkätreeniä tulee kans tehtyä nyt paljon. Aion myös tehä joka päivä vatsat. Aerobista teen sen mukaan mitä tarvitsee, katson vähän miten alkaa kropp

Valehtelevia sikojako tää maailma täynnä

Mun piti kirjoittaa sivistyneesti ja asiallisesti mutta nyt en voi säästellä sanoja. Joten kaikki mielensäpahoittajat ja kukkahattutädit voi lopettaa lukemisen tähän. Ja huom, tää on vain mun tän hetkinen mielipide. Avautuminen..mut jos tää saa jonku tuntee piston sydämessään ni good. En voi ku ihmetellä tätä nykymenoa parisuhteissa ja deittailussa. Jengi kusettaa ja pettää minkä kerkiää ja ulospäin ollaan niin onnelllista, ai että. Mikä hitto siinä on ettei aikuisilla ihmisillä ole sen verran munaa sanoa asioita suoraan ja olla rehellisiä toiselle ihmiselle. Ennemmin tai myöhemmin valheet paljastuu, tavalla tai toisella. Jos sä oot niin v*tun fucked up ettet tiedä kuka oot ja mitä haluut sun elämältä ja parisuhteelta niin kannattaisko ottaa se aika sitten itsensä tutkiskeluun eikä ketään kolmatta osapuolta siihen hillumaan. Pettämisestä on tehty niin helppoa. Ei tarvii edes kotoota poistua kun somen kautta voit ottaa yhteyttä ihan kehen vaan. Jos oma kumppani ei saa viisaria värähtä